جديد ترين محصولات
ادامه لیست
یکشنبه 11 تیر 1396

پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر

در سال‌های اخیر، روانشناسان و متخصصان آموزش و پرورش به نحو فزاینده‌ای درباره‌ی باورهای معرفت‌شناسی و عقاید یادگیرندگان نسبت به ماهیت علم، یادگیری و دانستن علاقه نشان داده‌اند ( هوفر ، 2004). سازه باورهای معرفت شناختی از دیدگاه نظری توسط صاحب نظران از زوایای مختلف مورد بحث قرار گرفته و به صورت متفاوتی مفهوم‌سازی شده است ( برای مرور آنها به هوفروپینتریچ ، 1

شومر در سال 1990 پرسشنامه 63 سوالی خود را برای سنجش پنج بعدی معرفت شناختی پیشنهادی‌اش معرفی کرد. از این پنج بعد معرفت شناختی، سه بعد به خود دانش ( ساختار ، قطعیت و منبع) و دو بعد دیگر ( کنترل و سرعت) به اکتساب دانش مربوط می‌شد. شومر برای هر یک از این ابعاد یک مجموعه سوال تهیه کرده بود که در 12 خرده مقیاس گروهبندی شده بودند. برخی از ابعاد معرفت شناختی به یک خرده مقیاس  و برخی دیگر به دو یا سه خرده مقیاس اشاره دارند. برای مثال با توجه به ساختار دانش، بعد (( ساده بودن دانش)) از طریق خرده مقیاس‌های (( به دنبال یک پاسخ بودن)) و (( اجتناب از وحدت بخشیدن به اطلاعات)) مشخص می‌شد. در مطالعه شومر 1990 تحلیل عاملی خرده مقیاس‌ها 5 عامل را مطرح کرد: ساده بودن دانش، خاص بودن دانش، قطعیت دانش، توانایی ذاتی در یادگیری و یادگیری سریع.

بخشی از سوالات:

1- شما می‌توانید به محض شنیدن هر پیامی آن را بفهمید.

2- تنها چیزی که قطعی است، عدم قطعیت است.

3- برای موفقیت در اداره مدرسه بهترین کار این است که سوالات زیادی نپرسم.

 

logo-samandehi
سبد خرید شما
تعداد محصول 0
  1. محصول
  2. قیمت
  3. تعداد
جمع خرید شما 0 تومان
سبد خرید خالی کردن سبد خرید
عضویت در خبر نامه
ایمیل  
شماره موبایل
 
 
عضویت انصراف از عضویت
پيگيري سفارشات
کد پیگیری سفارش:  

ارسال کد سفارش
LiveZilla Live Help
پیاده سازی شده توسط گروه برنامه نویسی آوا - Powered By AVASHOP